joi, 1 ianuarie 2015

RECENZIE - Printul Spinilor (Imperiul Faramitat #1) de Mark Lawrence

Cândva odraslă regală privilegiată, crescută de o mamă iubitoare, Jorg Ancrath a devenit Prinţul Spinilor, un adolescent fermecător şi imoral, care conduce o bandă de proscrişi brutali.

Lumea este în haos, violenţa abundă, coşmarurile răsar la fiecare pas. Trecutul dur al lui Jorg l-a făcut să nu se mai teamă de niciun om, fie el viu sau mort. Totuşi mai există ceva care-l înspăimântă…

Reîntors la castelul tatălui său pentru a-şi revendica moştenirea, Jorg trebuie să se confrunte cu orori din copilărie şi să-şi croiască viitorul împotriva tuturor.

Primul lucru ce-mi vine in cap cand ma gandesc la acest roman este limbajul - extrem de direct, fara perdea, vulgar si colorat. Teoretic acest roman e incadrat in Young Adult, dar la cate injuraturi sunt si la cate omoruri si scene de tot felul, as zice ca ar trebui pusa o limita de varsta undeva. Personal, poate citi oricine acest roman, dar daca ramaneti socati, pentru ca nu stiati ce gasiti in el, atunci e vina voastra.

Printul Spinilor nu e un roman pentru copii, clar. Se poate citi chiar ca unul pentru adulti sau pentru tineri, caci asa cum am zis exista un limbaj vulgar si extrem de direct, nimic nu e spus pe ocolisuri, iar sangele si capetele taiate sunt la ordinea zilei. E o carte intunecata si care atunci cand spui ca nu te va mai soca - o face. Iti rade in nas si-ti mai arata niste parti urate pe care nu le-ai mai vazut.

La inceput mi-a displacut. Tot. Scriitura, personajul principal, celelalte personaje, actiunea, limbajul. Parca Jorg vrea sa-l urasti si sa-l displaci, iar ceilalti ce-i sunt alaturi nu sunt nici ei mai incantatori. Plus ca am fost lovita in fata de brutalitatea si sinceritatea cartii. Acest roman nu e genul de fantasy dragut si roz. E un roman plin cu scene de lupta, cu intrigi si cu dusmanii. Lumea se imbratiseaza doar ca sa se injughie, se saruta doar ca sa-si dea cu capul in gura si isi vorbesc doar ca sa se batjocoreasca.

Nu incepeti romanul acesta gandindu-va ca va fi o lectura usoara, pentru ca numarul mic de pagini e inselator. E extrem de incarcat cu actiune si suspans, iar lumea e descrisa si creionata cu fiecare pagina. Prin schimburile de replici si gesturi neinsemnate cunoastem toate personajele, cu bune si rele, si niciodata nu stii cand vei observa o alta fata a lor. Sau cand unul din ei va muri.

Ziceam la inceput ca am urat totul. Acum iubesc totul. Lumea murdarita de rautate si sange, de invidie si orgoliu, personajele cu un suflet mai negru ca cele mai adanci prapastii, toate creaturile intalnite pe drum, intrigile si dialogurile, descrierile si mai ales Jorg.

Jorg pare un pusti si de-a lungul cartii il vezi in diferite perioade ale vietii si-i observi transformarea, ii afli secretele si mai ales esti atras de cruzimea lui, de ambitia nemarginita si de faptul ca niciodata, dar niciodata, indiferent de dusman si de situatie nu se da batut. Iar zambetul ironic il insoteste intotdeauna.

As putea vorbi ore in sir de acest roman, dar as face doar sa-l laud. Mie mi-a placut tare mult, chiar daca la inceput a fost putin greu sa inteleg si am vrut sa renunt la a-l mai citi. Dar daca ai rabdare si stii cu adevarat ca vrei sa afli povestea si vrei sa fii alaturi de Jorg, atunci merita sa citesti in continuare. N-am citit multe romane fantasy, dar stiu sa vad o carte buna de departe. Iar asta are mare potential si abia astept sa citesc continuarile.

Recomand Printul Spinilor celor doritori de aventura si de calatorie, dar care au si-un stomac puternic si o minte limpede. Nu cititi romanul daca vreti ceva luminos si bland, nu cautati in el personaje nobile, pure si inocente. Nu-l deschideti vrand sa vedeti un limbaj delicat si fragil. Caci va vor lovi puternic in fata contrariile si sa nu-mi ziceti ca nu v-am avertizat. : )