joi, 10 iulie 2014

RECENZIE - Inainte sa adorm de S.J. Watson

Ne definim prin amintirile noastre. Dar dacă ne-am trezi brusc fără ele?

Dacă am uita dintr-odată cum ne cheamă, cine suntem, de unde venim, pe cine iubim.

Are 47 de ani şi e scriitoare. Se trezeşte în fiecare dimineaţă neştiind unde se află. O formă rară de amnezie o împiedică să reţină informaţii mai mult de 24 de ore. Crede că are cu 20 de ani puţin, că este singură şi că are întreaga viaţă înainte. Dar descoperă că locuieşte cu soţul ei, Ben şi că majoritatea deciziilor importante din viaţa sa au fost deja luate. Doctorul ei o sfătuieşte să ţină un jurnal care o ajută să-şi recompună amintirile de la o zi la alta. Dar într-o zi deschide jurnalul şi citeşte: "Să nu ai niciodată încredere în Ben".

Oare ce tip de accident a adus-o în această stare?
În cine să aibă încredere?
De ce ar minţi-o Ben?

O cheamă Christine. Jurnalul vieţii ei se numeşte Înainte să adorm.

Ai intrat deja în viaţa ei.

Stau aici si ma gandesc cum sa incep aceasta recenzie, in timp ce o multime de ganduri legate de carte mi se invalmasesc in cap, si ma fac sa zambesc ca un Goofie ce cred c-a luat ceva. :))

Stiam de romanul asta de foarte mult timp si mereu mi l-am dorit, si de fiecare data cand auzeam ceva bun despre el, il doream si mai tare.  Stiam ca avea sa fie bun, ca ma va da pe spate, ca ma va lasa fara aer. M-asteptam la ceva exploziv si cine stie ce final socant, dar totusi... NU ASTEPTAM ASTA! Altfel nu stiu cum s-o spun. Pur si simplu acele asteptari enorme ale mele au fost intrecute de o mie de ori; asteptam prea putin de la cartea asta in comparatie cu ce mi-a fost oferit si nici acum, dupa ce-am terminat-o, nu realizez ce-am citit si cat de bun a fost.

Romanele de acest gen - originale, surprinzatoare, extrem de bine gandite si construite, care iti bat neuronii la secunda - ma fac sa iubesc lectura cu adevarat. Si mai ales genurile psihologic si thriller. Pur si simplu aceasta carte, oricat de pervers ar suna, mi-a excitat neuronii pana au explodat. Pentru ca pur si simplu mind blowing! Si as mai citit-o o data, chiar acum, daca as vrea. Si stiu ca mi-ar placea la fel de mult, poate si mai mult, pentru ca as observa anumite detalii, care-n fuga si dorinta mea de a intelege, le-am trecut cu vederea.

Nici nu-mi trece prin cap sa incerc sa explic ce s-a intamplat in carte, pentru ca n-as fi in stare. Inca procesez si pun piesele una langa alta, incercand sa am tot peisajul. Dar Doamne! Ca s-o zic pe direct, in ultimele capitole, autorul mi-a dat niste pumni, numai unul si unul, ca sa-mi arate ca ce banuiam eu nu era nici cat negru sub unghie, comparativ cu adevarul. N-as fi vazut si partea aia nici sa-mi fi fost fluturata pe la nas. Ador cand autorii pot sa ma ameteasca asa, sa ma lase sa-mi fac o idee, sa testez terenul si apoi cand sa zic c-am facut eu rahatul praf sa-mi dea o cizma in bot si sa zica - gresit! Adica for f. sake cine a intuit? Va rog, daca ati intuit sa-mi ziceti si mie cum ati facut.

Nu mai am cuvinte. Pot doar sa ma plec in fata acestei carti si sa-i zic ca are toata admiratia mea si ca atat cat o sa ma duca memoria n-o voi uita. Ca n-am cum. Cartea asta e bunul si raul pur, pur si simplu o iubesti si o urasti (desi n-ai cum sa faci asta) cu toata puterea. Salivez si acum, uitandu-ma la ea, si parca-i reprosez cum naibii m-a dus de nas. O si vad intr-un colt uitandu-se la mine si intrebandu-se cand o sa-si dea fraierul asta seama de adevar? Un infinit de plecaciuni si aplauze pentru carte si pentru autorul ce-a facut o munca demna de toate recenziile bune si laudele pe care le-a primit.

Iar voi, cei care n-ati citit inca aceasta carte, sa va fie rusine! Trebuie s-o cititi! E un must read in viata asta! Puneti mana pe ea si cititi-o, recititi-o, spuneti si altora. Eu deja presimt ca o voi recomanda tuturor prietenilor si neamului:)), desi pana atunci ma duc in coltul meu, cu ea in brate, sa o mai imbratisez si sa mai salivez un pic. *drooool*

5/5