duminică, 29 iunie 2014

Doar cartile populare sunt bune si cele necunoscute nu?


Sal'tare!

Am ajuns deja la a treia discutie si sincer, mie-mi face placere sa scriu/vorbesc despre subiecte care mi se par mie interesante, insa n-am observat si raspunsuri de la voi. Sa inteleg ca nu va plac discutiile sau ce spun eu or sunteti total de acord cu ce zic si nu mai aveti ce adauga? Chiar ar fi dragut, si as vrea, sa avem o discutie normala si nu doar eu sa port un monolog. Dar in fine, nu tot ce ne dorim se si intampla. 

Azi, asa cum spune si titlul o sa vorbesc despre cartile populare si cele mai putin populare, care-s mai bune, de ce, si cum popularitatea sau non-popularitatea unei carti ne poate, sau ne influenteaza, parerea despre ea. 

Cu totii stim ca sunt milioane de titluri in lumea aceasta larga si fiecare gen are autorii lui populari si/sau titlurile lui populare, laudate si extra-laudate, de parca doar ele ar exista in acel gen sau doar acelea ar fi bune. Iar asta e bun si rau. De ce?

- e bun pentru ca, daca e prima data cand citesti acel gen e posibil sa incepi cu un titlu foarte bun, care sa-ti placa, din toate punctele de vedere, si sa mai incerci apoi si alte carti. 

- e rau pentru ca: 

- poti da peste o carte/serie foarte populara, ai auzit de ea pe goodreads, pe bloguri, pe youtube si unde se mai poate, ai toate parerile alea in minte cand o incepi si daca nu-ti place esti dezamagit. si se intampla acest lucru or pentru ca acea carte nu era pentru tine si totusi, datorita popularitatii, ai incercat-o, or pentru ca nu era buna deloc, desi era asa laudata. 

-oamenii tind sa-si lase ochii doar pe ce-i popular si sunt sigura ca sunt si alte titluri bune, acolo undeva, insa putini se aventureaza sa le caute. pentru ca au ideea aceea gresita ca, daca ceva nu e popular atunci nu e bun. Dar e o mare greseala, pentru ca nu toti avem aceleasi gusturi, experiente si idei ce ne fac o carte placuta, si sunt iar o multime de romane care sunt populare si degeaba.

Ce incerc eu sa spun, este faptul ca n-ar trebui sa tinem cont atat de mult de parerea majoritatii. Insa se intampla si fara sa-ti dai seama. Si va dau un exemplu: pe booktube, dar si pe bloguri, cand apare o noua carte recenziile incep sa curga; iar daca doua persoane, trei, zece, cincizeci, zic acelasi lucru - ca e geniala, ca merita, e super etc, atunci tu, auzind de la atatia oameni normal ca incerci. Se poate intampla sa nu-ti placa deloc. Sau sa-ti placa foarte mult. Insa daca n-ai fi auzit de la ei poate titlul ala n-ar fi fost niciodata in ochii tai si nu l-ai fi citit. 

Popularitatea unei carti e o sabie cu doua taisuri, din mai multe motive: 

-poti descoperi titluri bune in noianul asta de romane si serii ce sunt peste tot si te bucuri de ceva de calitate.

-dai peste carti foarte proaste, dar care sunt populare sau ti se par tie proaste, pentru ca le-ai incercat doar de curiozitate, si ele n-aveau nicio legatura cu ce-ti place tie.

-cartile ce nu-s populare si sunt foarte bune stau ascunse in umbra si nu vor fi niciodata la fel de stralucitoare ca celelalte daca tu nu le cauti. cum am mai zis, putini oameni citesc ceva de care n-au mai auzit sau cand cauta pe goodreads sau alt site, acea carte a fost citita doar de un numar mic de persoane sau are pareri impartite.

Nu o sa m-apuc sa vorbesc despre factorii ce fac o carte populara sau de ce alta carte e non-populara, pentru ca deja cred ca i-am atins in ce-am zis pana acum. Dar o sa mai spun cateva fraze despre propria experienta cu seriile populare si mai putin populare. Sa le luam intai pe cele populare.

In primul an cand am descoperit blogosfera literara si mai apoi booktube, mi-am facut o lista cu titlurile pe care le vedeam cel mai des. Eram foarte curioasa de ce sunt asa de laudate si de ce toata lumea le iubeste. Si uitandu-ma acum in urma, realizez ca multe din acele serii le-am citit si le-am cumparat doar pentru ca le avea sau le citise toata lumea. Nu am stat atunci sa ma gandesc daca eu chiar le vreau. Si-n urma lecturii unele mi-au placut foarte mult, altele mai putin si nici azi n-am inteles de ce-si au acel statut, si cele cateva care au fost aruncate pe geam (metaforic vorbind).

Insa au fost si carti pe care le-am gasit singura si le-am citit; am dat peste ele la biblioteca, uitandu-ma pe raft, fara niciun scop, pe net, cand voiam sa-mi comand cate ceva si iar nu stiam ce, pur si simplu romane de care n-auzisem niciodata si nici acum nu aud de ele si ma face sa ma simt trista, pentru c-au fost geniale, foarte bune, interesante si intrigante. Insa sunt trista, cum spuneam, pentru ca nu sunt promovate, poate au pe net doar doua recenzii sau niciuna. Si eu cred ca merita mult mai mult, si poate sunt mai bune ca ale carti populare de-o mie de ori, zic eu. 

Si, ca sa incerc sa inchei, pentru ca aceasta discutie poate tine pana la infinit, un cititor ar trebui, atunci cand vrea sa citeasca ceva sau sa-si cumpere, sa caute sau sa ceara parerea altora, dar tot el sa ia decizia. Si stiu ca nu prea-s in masura sa spun asta, pentru ca si eu am facut greseala de a urma turma fara sa gandesc prea tare, insa acum m-am trezit. Stiu ca e tentant sa citesti ceva de care vorbesc toti si nu zic sa n-o faci, dar gandeste-te si daca ti se potriveste, cu adevarat. Nu cumpara sau citi ceva doar daca e popular si atat. 

Plus ca daca esti un cititor adevarat si vrei mai mult de la lectura, cauta singur titluri - de care n-ai auzit, peste care dai accidental. Acorda-le cateva minute si rasfoieste-le, citeste descrierea, imprumuta-le. Doar incearca, pentru ca n-ai ce pierde si e posibil ca acel titlul necunoscut sa devina una din cartile tale preferate. Eu cam asa am patit cand am citit Erebos, Minunea, Biblioteca umbrelor, Casa noptii si multe altele. Incearca sa nu vezi doar titlurile stralucitoare, ci uita-te si langa ele sau in spatele lor.

Eu am ajuns acum intr-un punct in care am obosit. N-am obosit sa citesc, asta n-o voi face vreodata, insa am obosit sa vad aceleasi titluri mereu si mereu, zgariindu-mi ochii, orice video as deschide sau site, sau persoana ce-o aud. Pentru ca iti da impresia ca doar acele carti exista, doar ele merita si nu altele. Plus ca mi s-a luat sa incerc romane populare si sa nu se ridice la asteptarile mele. Acum o sa ziceti pai da, dar nimeni nu te obliga sa citesti doar carti populare. E adevarat, insa asta e tendinta omului, de a vrea sa puna mana pe ce e popular si normal ca si eu ca cititor vreau sa citesc si ce e popular. Ma roade curiozitatea, normal. Dar vreau si sa iau cumva o pauza de la varful aisbergului asta la care toti se uita, si sa vad si alte parti din el.

Sincer, cumva mi-e dor de zilele in care citeam o carte doar pentru ca-mi placea coperta, titlul sau cum suna. Mi-e dor sa citesc ceva fara sa cam stiu la ce sa m-astept, fara parerile altora ce involuntar imi rasar in minte, fara sa stiu ca acea carte e una populara sau nu. Promovarea cartilor, recenziile, sfaturile, nu-s un lucru rau si eu nu asta incerc sa spun aici, in discutia asta ce deja seamana cu o godzilla,  dar cumva rapesc din placerea lecturii. Nu toate cartile mai au acel mister si nu toate mai sunt egale. Acum deja daca o carte apare ai sansa ca-n minim cateva zile sa stii daca merita, despre ce-i vorba, ce puncte slabe are etc. Si cumva cititorul a ajuns un om confortabil si comod care pune ochii doar pe ce se vinde sau pe ce citesc toti. Cred c-ar fi bine sa fim si mai individualisti uneori, sa citim ce ne taie pe noi capul si nu doar sa mai adaugam un om la gramada aia ce lectureaza doar popularitatea si ce-i pe val.

Iar eu mi-am propus ca-n aceasta vara asta sa fac - sa citesc, mare parte, carti care m-atrag pe mine, care-mi plac si nu doar pentru ca-s populare. Insa nimeni nu zice ca poate vreuna din ele nu se va nimeri sa fie populara. Vreau sa citesc orice mi-atrage atentia si consider eu bun, sa iau si din cele populare si din cele necunoscute si sa descopar. Mi-e dor de o gura de aer proaspat si de-o plimbare in necunoscut.


V-astept sa vorbim in comentarii sau pe facebook. Puteti sa-mi spuneti parerea voastra despre orice am spus eu in acest post sau pur si simplu sa raspundeti la intrebarea din titlu - doar cartile populare sunt bune si cele necunoscute nu? Si va felicit daca ati avut rabdarea sa cititi postul intreg, iar daca ati renuntat de la inceput sau de la jumatate imi pare rau. Insa e un subiect despre care de mult voiam sa vorbesc si au fost cam multe de zis.

Lectura placuta si cititi ce vreti voi! : )

1 comentarii:

Iamil Dumil spunea...

Trebuie sa recunosc ca si eu fac mai mereu greseala asta. Am tot timpul impresia ca imi pot da seama cum este o carte in functie de review-urile pe care le are, iar ultimele 3 carti pe care le-am citit nu m-au impresionat deloc, desi pe cam toate site-urile erau high rated si chiar nu intelegeam de ce le lauda atat lume. In acelsi timp am si senzatia ca daca o carte nu e chiar atat de citita poate nu e buna si ca atare nu o cumpar, si asa ma vad inapoi la cartile populare alegandu-mi una pe care sa o ciesc.
Deci la intrebarea ta voi raspunde din pura experienta: nu. Multe carti populare catalogate ca fiind bune m-au degamagit, nu doar pe mine, pentru ca in general cer si parerea prietenilor. Sunt sigura ca sunt multe carti care asteapta sa fie descoperite si care nu sunt la fel de cautate, dar care in esenta sunt mult mai interesante decat nebuniile cu vampiri si varcolaci si ce mai este acum la moda.